2010. április 17.

Treme 1x01 (pilotkritika)

13 hozzászólás
Előző hét vasárnapján debütált végre a sorozat nekem viszont csak tegnap volt szerencsém megtekinteni és a Treme (ejtsd: Trömé) azonnal magába szippantott.
Ennek egyik oka bizony az hogy oda vagyok a jazz zenéért főleg a klasszikus jazzért ami ugye New Orleansból származik.
De ha nem lenne az egész jazz dolog akkor is nézős maradna sőt..
Miért?
Az egészből sugárzik a nagyszerűség a tökéletesen felvezetett jelenetek és a baromi jó karakterek.
Nemes egyszerűséggel ha lehetne azt mondanám sugárzik belőle David Simon.
A sorozatjunkien winnie azt írta a sorozattal kapcsolatban hogy nem nagyon tudjuk átérezni a Katrina sújtotta New Orleansiak helyzetét gyötrődését drámáját.
Ezzel éles ellentétbe helyezném a saját meggyőződésemet miszerint annyi igaz hogy tőlem is baromira távol áll ez a dolog a sorozat első része ennek ellenére olyan fokú szimpátiát, együttérzést ébresztett bennem hogy szinte úgy éreztem odamegyek vonulok én is velük vagy segítek kihordani a szemetet a kocsmából.
A zene mondom tökéletes talán jobb nem is lehetne a hangulat az első 10 percben átragad az emberre és aki eddig kételkedett benne az abban is realizálódik hogy ezen emberek nem a zenéért hanem a zenében élnek.
Hozzátartozik a mindennapjaikhoz és most kilátástalan helyzetbe kerültek ezért mi mást csinálnának megpróbálják kizenélni magukat.
Ha egy mondattal kellene jellemeznem a sorozatot ez lenne az.
Nekem egyből három karakter is a szívemhez nőtt az első rész során.
Az egyikük Steve Zahn aki játssza az öntelt zenészt de semmi nem jön össze neki az életben ellenben egy hihetetlenül laza stílussal rendelkezik.
A másik a néger jazzenész a posanájával :) aki minden taxist bepaliz és hihetetlenül jól fújja.
A harmadik természetesen John Goodman aki megpróbál tenni a városért csak nem zenével hanem politikai eszközökkel és elég indulatosnak mutatkozik be már az elején. Imádom a színészt itt sem hazudtolja meg magát talán az ő szálán és alakításán érződik legjobban milyen tragédia is történt ott.
Sok helyről hallottam hogy a 80 perces hosszúsága miatt kicsit vontatott lett (semmiképp unalmas vontatott!)
erre is rácáfolnék azzal hogy kaptunk legalább 5 fajta történetszálat majd 8-10 karaktert kibontottak megmutattak nekünk remek zenét produkáltak végig és én még elnéztem volna újabb 80 percig.
Röviden ennyit szerettem volna, aki nem néz sorozatokat az is tekintse meg mindenképp ennyit megér.
Második évad már! berendelve folytatásért nem kell aggódni.
Teljes egészében tekintve 10/10.

13 hozzászólás:

  • 2010. április 17. 22:18
    Goston :

    Szvsz elfogult vagy;)!
    De ez nem baj, mások vagyunk, nekem nem jött be.
    A karakterekkel nekem sincs bajom, sőt. De az egész a maga drámai légkörével együtt nem jött át.
    Talán azért mert nem tudom az amcsikat sajnálni, akármilyen köntösbe is teszik a szenvedéseiket, ahhoz hogy katasztrófát és nyomort lássunk nem kell messzire menni, csak szét kell nézni kicsiny hazánkban, még a legnagyobb nyomorukat is bátran irigyelhetnénk (mármint a nagy átlag).
    A jazz része megint olyan hogy vkinek bejön vkinek nem. Én sajnos az utóbbi kategóriába tartozom. Tény élveztem a pilot alatt minden muzsikát, de sosem tudnám meg ha esetleg 1 számot megismételtek benne:D. Sőt, tudom hogy a sorozathoz hozzátartozik, de a végére már szinte idegesített ez a: jazz zenész vagyok, tőlem senki nem tud zenei téren semmi jobbat.
    Persze én is elfogult vagyok, én is máshogy láttam mint Te:P.

  • 2010. április 18. 0:41

    Átlagról itt szó sem volt New Orleans helyezték górcső alá több ezer család otthona került víz alá a biztosító nem fizetett az utcára kerültek vagy elköltöztek az emberek olyanok akiknek az ükapja is ott élt. Ilyen tragédiával nem hiszem hogy itt Mo.-on de még Európa nagy részén sem fogsz találkozni.
    A zene térre nem mondok semmit ha nem tetszik nem a te sorozatod

  • 2010. április 18. 1:33
    Goston :

    Oké, tekintsünk el Mo-tól, ilyen méretű természeti katasztrófa minket nem sújtott tényleg, ám ehelyett sújt minket megannyi más de ebbe ne menjünk bele.
    Viszont érdekes, a világon több helyen is vannak borzalmasabb katasztrófák, gondoljunk csak az indonéz szigetvilágot sújtó megannyi rendszeres természeti csapásra. Sztem azok az emberek 1000x jobban szenvednek mint ahogy azt a New Orleans-iak akár csak eltudják képzelni (már csak az alapvető infrastruktúra hiányosságai miatt is), de hát arról kifog sorozatot csinálni... Meg miért is tenné...

  • 2010. április 18. 15:07

    Erre meg csak annyit tudok mondani amit már az előbbiekben is szerettem volna.
    Ennél sokkal kisebb tragédiákról forgattak már drámát, minél nagyobb volumenű a dolog annál nehezebb megfogni annál nehezebb díszleteket felhúzni megvalósítani. Ez is az egyik oka annak hogy nem nagyon csinálnak katasztrófákról sorozatokat nincs rá pénz.
    Ebben az esetben az HBO megint csak nem szarral gurigázik de valljuk be az ő készleteik is végesek ehhez képest minden totál valósághű pedig már elég szépen fel van újítva a város így 5 év elteltével.
    Szerintem a dráma az dráma szóljon az egy anya meddőségéről vagy egy katasztrófa sújtotta városról..

  • 2010. április 18. 21:20
    Rekkashinen :

    Én a tragédia vonalat nem kérdőjelezem meg, bár kétlem, hogy ott Amerikában a károsultak ne tudtak volna új életet kezdeni... Viszont a fent említett elfogultsággal egyet értek. Azért némi objektivitást csempészhettél volna a kritikádba:) Szerintem némiképp tényleg vontatott volt a pilot(a szó eredeti értelmében), és csak a rendezőbe vetett bizalom miatt fogom továbbnézni.
    No meg John Goodman miatt, ő király! :)

  • 2010. április 18. 22:04

    Kritikának pont az a lényege hogy elfogult legyen valamilyen szempontból de ha utánanézel más helyeken sehol sem írtak róla elmarasztalóan.
    A vontatottságot én is leírtam de hivatkoznék arra hogy 80! perces volt a pilot illetve hogy rengeteg szereplőt ismerhettünk meg közelebbről is szépen bemutatva a jó munkához meg idő kell.
    Azért nem tanúsított neki jelentőséget mert egy percig sem unatkozhattunk.

  • 2010. április 19. 0:12
    Rekkashinen :

    Egy jó kritikus szerintem minden opciót számításba vesz, és nem csak a saját szuverén véleményére alapoz.
    Máshol 8-7/10-es értékelést kapott, és szerintem ez reális.

  • 2010. április 19. 1:35
    Goston :

    Először is Te akartad hogy kezdjünk el kommentelni:P.
    Na de komolyra fordítva a szót, utána néztem a közvéleménynek, kiderítve hogy tényleg bennem-e a hiba. A 7/10 illetve 8/10 mérvadó, ezt is úgy, hogy megelőlegezik neki a bizalmat a David Simon név miatt. Mindemellett rájöttem nekem miért nem jött be:
    Igazad van a drámával kapcsolatban, nem attól lesz drámaibb vmi, mert több az áldozat. Ám nekem talán azért nem jött át az egész, mert (mint az a rendezőre jellemző) a sorozat nem lett hatásvadász, lassan hömpölyög, a karakterek is még árnyaltak, nem lehet sem utálni sem szeretni igazán még 1iket sem.
    Nekem ezért lett unalmas, az ilyen mesélés csak azoknak nyújt élményt akik darálják a részeket.
    Ráadásul mint rájöttem én olyan ember vagyok, aki szereti hogyha 1 sorozatnak bármely része (ha az még az évadközepéből is van kiválasztva) tökéletesen szórakoztat, azaz pörögnek az események, esetleg 1-1 rész 1 adott történetet mond el, a rész végén lezárással, és csak a háttérben megy 1 szál, ami átível az egész évadon.
    Na mind1, sok a sorozat, nekem ennél több kell hogy az első rész után 1 sorozat felkeltse az érdeklődésemet.
    Még annyit, hogy szerintem is 1 kritikus legyen objektív (már amennyire lehet), ha nem érződött volna az elfogultság a kritikád minden mondatán, valószínűleg nem is kommenteltem volna. (pl: míg máshol minden zeneszerető embernek ajánlják, Te gyakorlatilag azt mondod senki ne hagyja ki:P)
    Bár ha trances dotás sorozat fog indulni énis az egekbe fogom ajnározni:D.

  • 2010. április 19. 7:28

    Guys.
    Én nem tudom honnan veszitek az áttekintéseket kritikákat.
    Kicsit jobban utánajártam most reggel (tegnap már fáradt voltam az ilyenekhez).
    Magyar oldalak:
    sorozatguru: 7/10 hozzáteszem a Supernatural 100. részére is ugyanennyit adtak..c'mon
    sorozatjunkie: winnienek a dráma részével volt csak némi baja pontozni nem tudta
    sixx: még nem írt kritikát szerintem elfoglaltságai vannak 9nél nem fog kevesebbet adni vagy 4.5/5-nél ezt most megmondom.
    És ezek után bejártam a legnagyobb külföldi oldalakat ahol a legnagyobb junkiek írtak róla mindezek után kisebb blogokat és commenteket olvasgattam ezzel kapcsolatban.
    Sehol sincs szó 7,8/10-ről emelném itt ki és nem csak David Simon miatt adnak neki esélyt.
    Szó sincs ilyenről. A pilot ütött.
    Amikor azt mondtam sehol nem írtak elmarasztalóan róla kicsit pontatlan voltam.
    Mindenki az egekbe ajnározta.
    Negatív vélemény nagyon kevés van.
    Tény hogy aki szereti a klasszikus zenét még jobban be fog neki jönni ezt oda is írják hogy ne tennék de nem emiatt kapott már plusz 1 évados berendelést és nem ezért kapott olyan visszajelzéseket amilyeneket kapott.
    Tessék kicsit jobban utánajárni, én meg odaírtam mi nem tetszhetett/nem tetszett másoknak, nekem azzal se volt bajom ha nincs negatívum amit találjak nem fogok valamit lepontozni.
    "Play for the money boys"

  • 2010. április 19. 14:02
    Goston :

    Nem, én sem azt vártam hogy 3/10 adj rá, na de 10/10?:O
    Senki nem marasztalta el, de voltak hiányosságai.
    Előhozzák a vontatottságát, a számunkra néhol idegen, szürreális témát. Összességében nem véletlen hogy winnie nem mert/tudta pontozni, még senki nem tudja hova tenni (Téged kivéve:D).
    Na de abbahagyom mert már most érzem hogy kedden mászáson sírni fogok xD.

  • 2010. április 19. 14:49
    Rekkashinen :

    Tessék kicsit kevésbé lenézőnek lenni:)
    Nem tom milyen külföldi oldalakat böngésztél, de kétlem, hogy akadna olyan amcsi kritikus, aki lehúzná ezt a sorozatot... A kisebb blogokra meg commentekre csak annyit, hogy ha elkezdenék kutatni, nem telne sok időbe olyan oldalakat találni, ahol 10/10 pontos a Twilight...
    A sorozatguru: 7/10, egy a tiédhez hasonló kaliberű blogon 8/10, ebből kifolyólag szerintem a "Sehol sincs szó 7,8/10-ről" kicsit sántít...
    Winnie nem értékelte... hát azért kíváncsi lennék mennyit adna rá, ha muszájból kéne. Én 8-ra tippelek.

  • 2010. április 20. 19:14

    Tessék checkolni sixx kritikáját utólagos referenciának megteszi.
    További kommenteket majd az új posztokhoz várnék.
    :)

  • 2010. április 20. 19:14

    Ja linket kifelejtettem belőle
    http://comment.blog.hu/2010/04/20/treme_david_jazz_new_orleans

Megjegyzés küldése